IP یا همون پروتکل اینترنتی یک آدرس یا رشتهای از اعداد است که نوع و محل دستگاه متصل شده به اینترنت را مشخص میکند. IP آدرس، کدهایی هستند که اجازه میدهند تا کامپیوترها، گوشیها، سرورها و … بتوانند همدیگر را پیدا کنند و به نحوی رمز هویتی هر دستگاه محسوب میشود. برای اینترنتی که از تکنولوژی غیر از بلاکچین استفاده میکند IP اولین چیزی است که برای شناسایی هویت هر دستگاه تعیین میشود.
هر وبسایت هم IP مخصوص خودش را دارد که توسطهاست یا میزبان سایت ارائه میشود و به نوعی آدرسی است که میتواند با سایر سایتها و منابع به اشتراک گذاشته شود. حالا این IPها روی سئو سایت تاثیر دارند یا نه؟
آی پی چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟
همینجا باید گفت که تاثیر آی پی بر سئو سایت مستقیم نیست. یعنی شما هر چقدر هم IP اشتراکی سایت خود را تغییر دهید عملا تاثیری روی سئو سایت و رتبه بندی سایت شما ندارد. اما صبر کنید. تاثیرات آن به صورت غیرمستقیم خود را نشان میدهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
قبلا سئوکارها برای این باور بودند که تغییر IP به یک آی پی غیرمعتبر یا یک IP غیر از IP همیشگی سایت باعث میشود تا گوگل وبسایت را پنالتی کند. کاری که معمولا وبسایتهای محتوای بزرگسال انجام میدهند تا کشورهای مختلف نتوانند آنها را رصد کنند. تقریبا هر وبسایتی که در ایران فیلتر میشود از این روشها استفاده میکند تا کاربران بتوانند بدون استفاده از وی پیانبه وبسایت دسترسی داشته باشند. وبسایتهای دارای اسپم هم معمولا این کار را میکنند و اگر توجه کنید اکثر پاپ آپهایی که در وبسایتهای غیرمعتبر وجود دارند آدرس دقیقی ندارند و بیشتر IP آنها مشخص است.
مزایای یک IP اختصاصی
فرق http یا https در این است که وبسایت https یک SSL یا گواهی امنیتی دارد که از تغییر IP سایت جلوگیری میکند و هکرها و اسپمرها نمیتوانند به امنیت سایت از نظر تغییر آی پی لطمهای وارد کنند. گوگل هم سایتهای دارای گواهی امنیتی را به سایر سایتهای http ترجیح میدهد و اگر دقت کرده باشید وقتی یک سایت گواهی امنیتی ندارد در قسمت بالای مرورگر کنار آدرس سایت یک علامت قرمز رنگ Not Secured مشاهده میشود که نشان از تمام شدن و یا عدم وجود گواهی امنیتی است.
IPهای مشخص و بدون تغییر که اصطلاحا به آنها آی پی اختصاصی میگویند سرعت بالاتری دارند. در نتیجه گوگل هم رتبهی بهتری به وبسایت میدهد. وقتی IP شما یک آی پی محلی با یک سرور محلی باشد از نظر سئو لوکال هم بهتر عمل میکنید. میدانید چرا؟ چون گوگل برای سئو لوکال فاصلهی فیزیکی سرور تا شخص جستجو کننده را هم در نتایج لحاظ میکند. در نتیجه وقتی شما یک IP مشخص دارید راحت تر میتوانید با کاربران خود در ارتباط باشید.
IP اشتراکی یک مشکل دیگر هم دارد که به آن اثر SlashDot میگویند. اسلش دات مربوط به وقتی است که یک سایت ترافیک بالایی را دریافت میکند. وقتی آی پی اشتراکی باشد در مواجهه با ترافیک بالا دچار مشکل میشود و حتی ممکن است داون شود.
IP اشتراکی چه مشکلاتی را به وجود میآورد؟
بیشتر وبسایتهایی کههاست ارائه میدهند معمولا چند پلن دارند. میزبانی وب،هاست وردپرس وهاست اختصاصی. وقتی که یکی از اینهاستها را انتخاب میکنید باید بدانید که هر کدام از این سرورها چند آی پی دارند. یعنی چند سایت از IPهای اینهاست تغذیه میشوند.
هاست اختصاصی یک IP دارد و تنها یک سایت میتواند از این IP استفاده کند. در میزبانی وب 10 الی 80 درصد احتمال وجود IPهای اشتراکی وجود دارد و اگر دقت کرده باشید تعرفهی اینهاستها هم کمتر ازهاستهای اختصاصی است.
سایتهای بزرگ با حجم ترافیک بالا باید حتما از آی پی اختصاصی استفاده کنند تا پهنای باند بالاتری داشته باشند و بتوانند تعداد بالای بازدیدکنندگان را هندل کنند. در ضمن سایتهای تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی حتما باید SSL داشته باشند تا کاربران و گوگل بتوانند از نظر امنیتی به آنها اعتماد کنند.
به زبان ساده تر بگوییم که IP اختصاصی به این معناست که سایت شما به صورت اختصاصی یک پهنای باند مخصوص دارد که هیچ ارتباطی با سایر سایتها ندارد و ترافیک سایر وبسایتها عملا تاثیری در این پهنای باند ندارد.
منبع: https://seokar.com/news/ip-affect-seo